PERS

Voor interviewaanvragen, beeldmateriaal en/of meer informatie over Golden Palace en voorstellingen van Golden Palace, neemt u contact op met Leonie Dijkstra, E: publiciteit@goldenpalace.nl / T: 06-18097778

DE PERS OVER GOLDEN PALACE:

 

(Zie ook ARCHIEF)

 

FEEST! (2001)

“Kuijpers` gezelschap maakt toegankelijk maar intelligent theater, geraffineerd gemonteerde voorstellingen op basis van eigen ideeën en gewone mensen en Feest! sluit daar naadloos bij aan” (NRC Handelsblad)

“Volkstheater heeft vanaf nu een andere betekenis. Het is absolute kunst om van een discipline die geen kunst wil zijn, echte kunst te maken” (Brabants Dagblad)

MANNENSCHOOL (2001)

“Ingrid Kuijpers heeft goed gekeken naar wat zich binnen in de kantoortuinen moet afspelen. Aan elke man geeft ze een diepere gevoelslaag mee. Ze zijn niet wie ze zijn, dat maatkostuum is slechts schijn” (NRC Handelsblad)

“Simpel, vertederend en tegelijk zo idioot, dat je tegelijk een lach èn een snik voelt opkomen” (de Volkskrant)
“Het is een weelde dat je zo kunt lachen en meevoelen om echte podiumkunst” (Volkskrant Magazine)

SNOWBIRDS (2002)

“een perfecte choreografie die balanceert tussen hilarische grappen en pure ontroering” (de Volkskrant). 

“De groep onderscheidt zich met de groepsscènes. Daarin lijken ze op een stel buitenaardse wezens of een net ontdekte apensoort die in een observatorium is geplaatst” (NRC Handelsblad).
“Een eigenzinnig antwoord op ouderdom van artistiek leider Ingrid Kuijpers” (Theatermaker).

REMBOE VILLAGE (2003)

“Ster van de avond is David Eeles, die in z`n dubbelrol, half teddybeer, half camping-dj aandoenlijk uit de hoek komt in z`n pogingen om iemand uit het slop te halen.” (Noordhollands Dagblad).
“Heb genoten van jullie spel, zittend op een plankje in het bos. Wat een
prachtvoorstelling!” (Gastenboek Golden Palace).

CONTACT (2003)

“De overgang van verkramptheid naar zelfbevrijding is krankzinnig en toch hartverscheurend. Hier zijn acteurs aan het werk die zich over durven geven. Maar steeds met discipline” (NRC Handelsblad).
“De droefenis van Golden Palace voorstellingen is weliswaar peilloos, maar gelukkig ook altijd kortstondig. Als huilende kleuters die met een ijslolly snel zijn af te leiden of op te beuren, spelen de Golden Palace-volwassenen hun spel met de vergeefsheid van het leven. In onverdroten vastberadenheid, waar niet om valt te schuddebuiken, maar wel om in je knuistje te grinniken” (Trouw).

SI SI SI (2004)

“Regisseur Ingrid Kuijpers liefde voor haar samengeraapte zootje van lange, korte, jonge en oude acteurs doet aan Platel denken. En met eenzelfde heftigheid laat zij hen door de ruimte zwieren: liggend op rijdende bureaustoelen of dweilend op grote vellen karton, fragiel trippelend op rode hakken of uitzinnig balancerend op een gammele strijkplank. Golden Palace valt officieel onder het steeds breder wordende genre van de mime. Maar Si Si Si is in feite totaaltheater dat niemand onberoerd zal laten” (NRC Handelsblad).
“Het is razend knap hoe in de voorstelling met clichés van onze cultuur wordt gespeeld en hoe je telkens op het verkeerde been wordt gezet. Het is een ontroerende ode aan de fantasie en aan het leven” (Haarlems Dagblad).

REPRISE DE BUIKSPREEKSTER (2005)

“Ingrid Kuijpers is de grondlegger van deze toneelgroep en haar manier van toneelspelen lijkt zo eenvoudig, zo alledaags. Maar het is allemaal zo beheersd en tegelijk krachtig dat je weer even weet waarom theater ook zo indrukwekkend kan zijn” (Friesch Dagblad).
“De verbeeldingskracht van de makers roept bewondering op, wars van bombast is deze voorstelling een verademing na alle hijgerige oppervlakkigheid van het hedendaagse theater” (Leeuwarder Courant).

ALLEEN VOOR GROTE MENSEN (2006, CO-PRODUCTIE MET BONTEHOND)

Gouden Krekel 2006 Meest Indrukwekkende Podiumprestatie voor Susan
Gritzman. Uit het Juryrapport: “De productie zet een serie egocentrische en theatraal gestileerde volwassenen neer die als tegenhanger twee levensechte kinderen hebben. De productie zelf is gewaagd, omdat de grenzen van wat wel en niet voor kinderen is op succesvolle wijze worden opgezocht. De rol van de kinderen en met name die van Susan Gritzman maakt de avond hoe dan ook onvergetelijk.”
“Regisseur Ingrid Kuijpers ziet kans om tussen alle absurditeiten, zang en dans door de nodige boodschappen mee te geven over het menselijke gedrag. Over hoe volwassenen vaak heenwalsen over de belangen van kinderen en dat de meeste mensen (gelukkig) nooit helemaal volwassen worden” (Gooi & Eemlander)

VARKENSVROUW (2006)

“Tintelende magie over ons verlangen te leven met de vanzelfsprekendheid van een dier. Geef je over en geniet van deze sprookjesachtige avond!“ (Moose)
“Wat een bijzondere voorstelling! Ik volg Golden Palace al een tijdje maar dit is hun mooiste tot nu toe. Vooral de drie jongens zijn wonderen van instinctief-menselijk diergedrag. De voorstelling is poëtisch en associatief. De mens tussen regeldrift, beheersing, onderbewustzijn en onderbuik. In enkele kranten erg dommig beschreven, maar gelukkig had het publiek zich daar in Den Haag niets van aangetrokken. Een uitzonderlijke voorstelling.” (Moose)
“Een tedere, aandoenlijke, wonderlijke voorstelling die je met een heel licht en tevreden gevoel achterlaat. Oordeel: ondergaan.” (De Pers)

DOLORES (2007)

“Dolores is in het oeuvre een voorstelling die dicht tegen de klassieke mime aanligt” (NRC Handelsblad).
“Humorvolle, maar tegelijkertijd melancholische voorstelling over de angst voor de buitenwereld en de onmogelijkheid om die buiten de deur te houden. Oordeel: gaan” (De Pers).