Beeld HetMoetWelLeukBlijven publiciteit

Het moet wel leuk blijven

Met Het moet wel leuk blijven maakte Golden Palace een voorstelling over wat theater nog kan betekenen in de huidige tijd. Vier buurtbewoners – amateurtoneelspelers – houden een crowdfunding avond voor de voorstelling die zij willen gaan maken. Een voorstelling die mensen die ‘mensen weer bij elkaar moet brengen’. Ieder personage heeft zo zijn of haar eigen opvatting over hoe dat moet en dat maakt het werkproces er niet eenvoudiger op. Maar ze geven geen van allen op, en wanneer ze tenslotte als halfnaakte clowns in een zelf geconstrueerd Utopia belanden, raken ze onverwachts aan een gevoel van ‘samen het verschil kunnen maken’.

 

De steeds terugkerende vraag naar de plaats van het publiek maakte Het moet wel leuk blijven tot een zeer interactieve voorstelling. Veel toeschouwers hadden het gevoel dat ze een statement moesten maken en dat ze het podium op moesten gaan. Waar in Nijmegen een – zeer politiek bewust – publiek zich helemaal overgaf aan de voorstelling, was er in Houten een ongemakkelijke stilte in de zaal. En waar in Alkmaar het publiek spontaan applaudisseerde na afloop van de rap van Chiron Holwijn over basisinkomen, open grenzen en belasting op grondstoffen, zaten in Heerlen veel toeschouwers met de armen over elkaar en een afwijzende uitdrukking op het gezicht. Daarmee werd Het moet wel leuk blijven ook een landelijk onderzoek naar het commitment van de toeschouwer.

 

Het moet wel leuk blijven 1

Het moet wel leuk blijven